Guds Plan med Israel og Folkne: Det Messianske Rige.
Af Peter Beyerhaus. Udg. Af Ordet og Israel-1976
Den 19-6-2015 Nr 7/18
III. Israels forjættede genantagelse
1) Gåden om det vantro Israel.
Men hvad betyder nu disse nytestamentlige udsagn om overgangen fra den gamle frelseshistoriske udvælgelse til det nye pagtsfolk for det historiske Israel? Betyder det, at jøderne nu definitivt er blevet forstødt fra den rolle, der var tiltænkt dem? Ingen kristen har i sit liv beskæftiget sig så meget med dette spørgsmål som Paulus. For ham var det ikke noget akademisk problem, som han på afstand koldt kunne reflektere over. Tværtimod vidner han, der engang var en stolt og lovtro israelit af Benjamins stamme: "Sandhed taler jeg…. jeg lyver ikke…. jeg har en stor sorg og en uafladelig kummer i mit hjerte. Thi jeg kunne ønske selv at være bandlyst fra Kristus, om det kunne gavne mine brødre, mine kødelige stammefrænder. (Rom.19,1-3).
Paulus kan ganske enkelt ikke affinde sig med deres vantro og nuværende udelukkelse af den nye pagt. For alle Guds store indgreb, med hvilke han har åbnet frelseshistorien, har koncentreret sig om dette folk: Åbenbaringer, pagtsslutninger, lovgivninger, forjættelser til fædrene, ja selv den legemlige tilsynekomst af Messias. Skulle Gud med henblik på dette folks overvejende flertal ganske enkelt have annulleret alle disse løfter til det folk, som er hans første kærlighed? Den hedningekristne kirke af grækere, romere og germanere har senere og det næsten forfærdende roligt besvaret dette spørgsmål med et klart »ja«.
For dem var Israel efterhånden kun et mindesmærke for Guds domshandling over det ubodfærdige og forhærdede gamle pagtsfolk. Ja, i Middelalderen benævnte man endog jøderne kollektivt med den frygtelige dom ”gudsmorder.” Man erklærede derved, at de var genstand for Guds specielle vrede, som fandt sin rette opfyldelse i alle jødeforfølgelserne.
Men hvordan forklares så dette folks uhørte sammenhold? Som eneste nation i alle tider har det kunnet udstå den skæbnesvangre ødelæggelse og decimering*). Hvorfor er det stadig fast overbevist om sin specielle karakter? En overbevisning som hindrer det i at gå op i den øvrige menneskehed. Dukker der ikke her lidt af et mysterium frem, som tyder på, at heller
ikke "Israel efter kødet" er faldet aldeles ud af sin tidligere udvælgelse? Skulle Gud mon endnu engang have planlagt en speciel opgave til dette folk i sin eskatologiske frelsesplan? *) Lade hver tiende henrette, udtage hver tiende.
2) Paulus svar i Rom. 11.
Da Paulus i sit brev til romerne beskæftigede sig med gåden Israel, kunne han ikke forudse sit folks historie i de følgende 2000 år. Og dog kom også han allerede ved begyndelsen af adskillelsen af synagoge og kirke under Helligåndens inspiration og i lyset af forjættelserne i Det gamle Testamente og Jesu ord, til den erkendelse, at Gud endnu ikke var ved vejs ende med det gamle Israel. Sikkert er det, at Gud, Skaberen, har frihed til at udvælge og forkaste, hvornår og hvor mange han vil. Ellers var han ikke virkelig Gud.
Eksistensen af den hellige rest af jøder, der er blevet troende, og som er fundament for kirken, er i sig selv allerede opfyldelse af forjættelserne til Israel. Israel tjener også i dets nederlag på grund af lovnidkærhed ved frelsestilbudet i Kristus enhver som forbillede, at mennesket ikke kan blive reddet på grund af sine lovgerninger, men kun ved troen.
Men alle disse svar er kun en del af sandheden. De giver ikke nogen oplysning angående spørgsmålet: Hvad sker der med flertallet af Israels folk? Og nu åbner sig for Paulus i kap. 11 et forbavsende mysterium: Den nuværende forkastelse af Israel er ikke Guds sidste ord til sit folk. Skønt det er en fortjent forkastelse på grund af Israels ulydighed, så har Gud i sin enestående visdom indkalkuleret selv denne ulydighed og nuværende forkastelse i sin samlede frelseshistoriske plan. Ja, i begge dele ligger endog en tilhyllet velsignelse. For havde flertallet af det jødiske folk straks antaget Jesus som dets Messias, så ville dermed den nuværende histories afslutning og dommen over alle folkeslagene være brudt frem. Men nu gav netop Israels forhærdelse overfor frelsestilbudet Gud lejlighed til ved hjælp af den kristne kirkes mission at lade evangeliet løbe igennem hele verden. Og således får også hedningerne muligheden for at lade sig forsone med Gud.
Men netop derigennem bliver det israelitiske folk tirret til misundelse. Det vil blive opmærksom på den hidtil underkendte Messias fra dets egen midte og til sidst lade sig frelse af ham ind i hans samfund. Og ud af denne Israels omvendelse vil der komme nyt liv til alle folkeslag (Rom. 11,15).
Der er altså for den hedningekristne menighed ikke den ringeste anledning til at hæve sig over de endnu vantro jøder. Tværtimod kan vi hedningekristne kun i ærefrygt prise Guds hemmelighedsfulde beslutning, at han ved Israels forkastelse har ladet frelsen komme til os for engang på grund af vores modtagelse også at muliggøre indsættelsen af Israel i dets frelseshistoriske kald. Thi det er ikke kirkens mission, men først Israel, som skal bringe folkeslagene synligt og i deres helhed ind under lydigheden mod Gud og dermed til verdensfreden.
3) Tegnene på Israels genoptagelse.
Også selvom den dybsindige erkendelse af Guds hemmelighedsfulde fore-havende med Israel er blevet skænket Paulus, så står hans profeti på ingen måde isoleret i den hellige skrift. Tværtimod kan vi henvise til de mange steder i Det gamle Testamente, hvor profeterne med klare og stærke ord taler om israelitternes samling i den sidste tid fra adspredelsen i hele verden, og om genoprettelsen af deres rige under messiansk herredømme. Vi kan for eksempel tænke på den storslåede vision hos Ezekiel (kap. 37). Hvordan han ser Israels folk som en mark fuld af dødninge ben. Og kun i kraft af sin profetiske ånd kan Ezekiel skue, hvorledes disse ben igen nærmer sig hverandre, bliver overtrukket med sener og kød for til sidst ved livsånden igen at rejse sig til en stor hær.
"Jeg indgiver jer min ånd, så I bliver levende, og jeg bosætter jer i jeres land. Og I skal kende, at jeg er Herren; jeg har talt, og jeg fuldbyrder det, lyder det fra Herren”. (Ezekiel 37,14).
Her finder vi en ganske bestemt forjættelse om Israels fremtid i endetiden, som ikke er gået i opfyldelse i dets hidtidige historie.
Men med hensyn til dens bogstavelige opfyldelse, så har Israels Gud sat sin egen ære i pant hos folkeslagene. Gud må igen bringe Israel hjem for at gøre det til sit folk. Og selv hvis det ikke var af kærlighed til Israel, så måtte det dog ske som det nødvendige bevis for hans sanddruhed!
Men til dette synspunkt må vi også lægge Jesu egen autoritet. Jesus startede apostlenes mission med en sendelse til Israel, som dog efter kort tids forløb blev afbrudt. Hvad der herved ikke blev opfyldt, var de ord, om hvilke Albert Schweitzer med rette har gættet, også selvom han kommer til et ganske forkert svar, nemlig ordene: "Sandelig siger jeg jer: I skal ikke komme til ende med Israels byer, førend Menneskesønnen kommer. (Matt.10,28)
Men hvad der følger efter hin afbrudte mission i Israel, som fandt sted før påske, er den anden udsendelse gennem den opstandne til alle folkeslagene. Mon den gåde skal løse sig således, at ved afslutningen af verdensmissionen vil missionen i Israel igen blive taget op, som så ved Kristi genkomst vil nå sin sejrrige afslutning?
Den genkomne Herre vil ikke påny blive modtaget med vantro og bestyrtelse af sit eget folk. Det fremgår af en profeti af Jesus, som han udtaler netop i sammenhæng med de tidligere omtalte veråb over Jerusalem: "Thi jeg siger jer; fra nu af skal I ikke se mig, før den tid kommer, da I siger: »Velsignet være den, som kommer, i Herrens navn!..”(Luk. 2.3,39).
Til sidst må vi være opmærksom på endnu en vigtig profeti af Jesus. Den giver os ligefrem entydige tegn på den nådefulde endetids indtræden for Israel og verden. I Luk. 21,24 siger Jesus: ”Og de skal falde for sværdets od og føres fangne bort til alle hedningerne; og Jerusalem skal nedtrædes af hedninger, indtil hedningernes tider er til ende«. Hedningernes tider, som Jesus her taler om, er efter den græske grundtekst nådetider (kairoi). Det er de tider, hvor Gud gennem den kristne verdensmission rækker sit frelsestilbud til alle folkeslagene. Målet er dette, at hedningerne fra alle folkeslag fuldtalligt skal være forsamlet i Jesu menighed. Men gennem alle disse tider vil Jerusalem være okkuperet af hedningerne, og jøderne vil være spredt som fanger blandt alle folkeslagene. Men når den verdensomfattende mission nærmer sig sin afslutning, så vil Jerusalem samtidig ophøre med at blive trådt ned af hedningerne. Det vil sige, den vil blive givet Israel tilbage som dets retmæssige ejendom.
Når man gør sig denne sammenhæng klar, så vinder de allersidste års hændelser, som vi selv har været vidne til, en ligefrem ophidsende betydning. For profetien, at Jerusalem ikke mere skulle blive trådt ned af hedningerne, er bogstaveligt gået i opfyldelse i 6-dagskrigen i 1967. For første gang siden dens ødelæggelse i år 70 ef. Kr. er hele Jerusalem i dag igen sikkert i Israels hænder. Men samtidig er vi også vidner til, hvordan hedningemissionens verdensomspændende værk nærmer sig sin afslutning. På den ene side sker det netop i vore dage, at også de sidste endnu lukkede stater som Nepal, Afghanistan og Yemen åbner sig for kristen mission. Men samtidig mødes vi på den anden side mange steder af en ejendommelig svækkelse af de missionerende kirker og en voksende modstand fra de indfødte religioner og de nye politiske ideologier i totalitære stater. Er det altså sådan, at dagen nærmer sig, hvor Israel skal være skueplads for verdenshistoriens sidste afgørende hændelse?
Vil Kristus nu snart selv gribe ind for synligt at oprette det forjættede messianske rige? Og vil Israel nu endelig nå det, som FN forgæves har sat sig for? Vil dét ud fra Zion bjerget, tro mod profetierne fra Esajas 2 og Mika 4, overtage rollen som mellemmand overfor verdens folkeslag?
"Thi fra Zion udgår åbenbaring, fra Jerusalem Herrens ord…. deres sværd skal de smede til plovjern, deres spyd til vingårdsknive; folk skal ej løfte sværd mod folk, ej øve sig i våbenfærd mere”. (Esajas 2,3-4).
Ganske vist vil det ikke straks komme til denne paradisiske afslutning på verdenshistorien ind i det messianske rige. Forinden vil alle folkeslagene endnu engang blive drevet ud i et frygteligt opgør, i hvilket også Israel vil tage del. Det næste kapitel: ,Messiashåbet hos kristne og jøder« vil netop komme ind på dette.
Fortsættes…