Naser Khader: – Fred i Mellemøsten starter i skolebøgerne

– Det er vigtigt, at befolkningerne er med. Man skal starte med børnene. Det er i skolerne og især i lærebøgerne, at enten tolerance eller had plantes i børnene, skriver Naser Khader.

Af  Rika Sissi Greenberg

 september 8, 2020 kl. 12.30

Efter 11 års skolegang vil palæstinensiske børn have flere fjendebilleder af Israel og jøderne, end de havde, da de begyndte. (Foto: Peter Biro, EU, flickr)


Naser Khader er medlem af Folketinget for Det Konservative Folkeparti, derudover er han formand for Forsvarsudvalget og medlem af Beskæftigelsesudvalget, Retsudvalget og Udenrigsudvalget. Dagsdato er Khader kommet med sin vurdering af, hvordan fred kan skabes i Mellemøsten i avisen Kristeligt Dagblad.

MIFF bringer Khaders vurdering i det følgende:

Emiraterne har lige indgået en fredsaftale med Israel. Det er historisk og stort. Jeg tror, at andre arabiske lande følger efter. Måske Oman, Bahrain og Saudi-Arabien.

Læs MIFF’s artikler om forholdet mellem Israel og Emiraterne her.

Da Trump ved en pressekonference den 13. august blev spurgt, hvad fordelene er ved fredsaftalen med Emiraterne, sagde han blandt meget andet, at det er vigtigt i forhold til religiøs tolerance og forebyggelse af kristenforfølgelser i området. Der er blevet bygget to synagoger i emiraterne, hvilket er enestående.

Det er ikke nok bare at indgå fredsaftale. Det er også vigtigt, at befolkningerne er med. Man skal starte med børnene. Det er i skolerne og især i lærebøgerne, at enten tolerance eller had plantes i børnene.

Organisationen IMPACT-SE har de seneste 20 år beskæftiget sig med undervisningsmateriale i Mellemøsten og Nordafrika. Udgangspunktet er, at undervisningsmaterialet er afgørende for at forebygge had, ekstremisme og vold. Erfaringen er, at børn og unge radikaliseres via undervisningsmateriale.

Læs MIFF’s artikler om IMPACT-SE’s rapporter her.

Ifølge organisationens opgørelser er der lande, hvor det går godt med undervisningsmaterialerne, som Jordan, Tunesien, Marokko og Egypten, hvor begreber som forhandling og fred går igen i undervisningsmaterialet.

I Saudi-Arabien, hvor jøder og kristne i tidligere undervisningsmateriale, blev omtalt meget nedsættende, er man ifølge organisationen også begyndt at bevæge sig i den rigtige retning.

Så er der lande, hvor det går den forkerte vej. I Tyrkiet har Erdogans magtfuldkommenhed sat sit præg på undervisningsmaterialet. Antisemitisme, antiIsrael-holdninger og ophøjelsen af fortællingen om tidligere tiders mægtige Osmannerrige dominerer lærebøgerne.

I Iran går det også den forkerte vej. I Syrien har borgerkrigen medført, at baathisme, som er inspireret af 30’ernes fascisme, dominerer lærebøgerne.

Der, hvor det virkelig går skidt, er i de palæstinensiske områder. Omkring år 2006 reviderede man undervisningsmaterialet i en fredeligere retning, men i de senere år, hvor især den islamistiske organisation Hamas’ ideologi har vundet udbredelse, har det sat sit præg på lærebøgerne. Det er for eksempel godt at blive martyr, og at man bliver belønnet med jomfruer. Det, synes jeg, er uendeligt trist.

Læs MIFF’s artikler om hvordan de palæstinensiske myndigheder (PA) bruger dansk bistand til at oplære børn i had og død her.

Men hvad kan man gøre ved det? Amerikanerne forsøger at handle på disse tilbageskridt. I øjeblikket er Kongressen og Det Hvide Hus ved at se på HR-2343, et ”lovforslag” der skal monitorere udviklingen i det palæstinensiske undervisningsmateriale. Og det skal have økonomiske konsekvenser.

Læs MIFF’s opfordring til den danske regering om fortsat bistand til PA’s ekstreme skolebøger: Danmark bør gøre som Norge – stille krav til PA om at ændre kurs eller lukke for pengekassen.

https://miff.dk/israel-og-dets-naboer/2020/09/08naser-khader-fred-i-mellemoesten-starter-i-skoleboegerne.htm

 

Print Friendly, PDF & Email